Transcriptie
van Fuespicie is, ten minste mag men eenige reflectie slaan op het
Dag Register hier gedient door de zendelingen der Holucse
vorsten onder onse voorjaarse Bijlagen in originali afgezonden
die gem: Cos op Ceram hebben aangetroffen, hoe boven dien desen Cos
met zijn Vaartuijg en Lading hier niet mogte nog konde in vrijheid
gesteld worden, nademaal zig ook schuldig heeft gemaakt aan men„
schen Diergrij hoedanig men zijn bedrijf best noemen kan, hebbende
hij eenige Capoen bij hem aanboord laten komen, dezelve beschon„
„ken gemaakt, de vijf en Twintig koppen boven gemeld /: terwijl
de overige met overboord te springen hem zijn ontsnapt:/ doen binder
en vervoert, met intentie deselve als slaven te verkopen, het geen
men niet denkt nog mag geloven dat volgens zijn voorgeeven
schoon over schulden die in desen niet zijn bewesen te Banda
gepermitteerdt word; welk laatste Onbetamelijk bedrijff van hem Cos
of diergelyke wreedheden, noter ten gevolge moeten hebben dat de
Papoen die in den aard roofzugtig zyn, steeds zonder dat men de
oorzaak weet, meer en meer bedagt blijven op rijandigheeden en
Roverijen onder plaatsen die haar het best gelegen en daar toe voor„
„deelig zijn, bijzonder wanneer bij Rebellen alle nodige ondersteuning
kunnen vinden, dit een en ander dan met de swaarigheeden in de„
„ze zake die den officier der Justitie opperde overwogen hebbende besloo„
„ten wij veelmelden Bandas Burger Jan Joslas Cos in civiel arrest
na Batavia tezenden per eerst vertreckend vaartuijg onder den
Ambons Burger Willem Hendrik Teel dat binnen weinig
Dagen na Samarang, stondt te steevenen, met versoek aan de
Ministers aldaar om hem verder zo spoedig mogelijk Transport
te besorgen wijders zijn Chaloup met de Taripangs en Massooij
als Negotie voor de Hoofdplaats mede ter selver tijd na Batavia
te schicken onder bequame Inlandse Huurlieden, en den Europas
quartiermeester Willem Conket de laatste om het gesag over het
Vaartuijg en goederen te houden dewijl hier geen andere Comp„s
Dienaren of die als werkelijke Gesagvoerders dus in de Zeevaart
bequaam